Komunikacja w Konkursie, w tym składanie wniosków o wyjaśnienie treści Regulaminu konkursu oraz innych informacji odbywa się wyłącznie przy użyciu Elektronicznej Platformy Konkursowej (EPK) pod adresem: https://epk.sarp.pl
Organizator udzieli odpowiedzi na wniosek o wyjaśnienie treści Regulaminu konkursu złożony przez Uczestnika konkursu lub zainteresowanych udziałem w Konkursie.
Zaleca się, aby wnioski o wyjaśnienie treści Regulaminu konkursu został złożony w terminach określonych w harmonogramie konkursu (Rozdział II, pkt. 4 Regulaminu konkursu). Odpowiedzi Organizatora na wnioski o wyjaśnienie treści Regulaminu konkursu będą zamieszczane na Stronie internetowej Konkursu.
TERMINY:
Zalecany termin składania poprzez Elektroniczną Platformę Konkursową wniosków o wyjaśnienie treści Regulaminu konkursu dotyczących w szczególności przygotowania i składania wniosków o dopuszczenie do udziału w konkursie:
do dnia: 03.04.2025 r.
Organizator udzieli wyjaśnień poprzez EPK niezwłocznie, jednak nie później niż na 2 dni przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w konkursie.
Zalecany termin składania poprzez Elektroniczną Platformę Konkursową wniosków o wyjaśnienie treści Regulaminu konkursu dotyczących w szczególności przygotowania i składania Opracowań studialnych:
do dnia: 06.05.2025 r.
Organizator udzieli wyjaśnień poprzez EPK niezwłocznie.
Zalecany termin składania poprzez Elektroniczną Platformę Konkursową wniosków o wyjaśnienie treści Regulaminu konkursu dotyczących w szczególności przygotowania i składania Prac konkursowych:
do dnia: 08.07.2025 r.
Organizator udzieli wyjaśnień poprzez EPK niezwłocznie.
Do wyjaśnienia treści regulaminu konkursu stosuje się odpowiednio przepis art. 284 ustawy Prawo zamówień publicznych.
Organizator będzie w tym miejscu publikował anonimowo pytania Uczestników konkursu oraz wyjaśnienia.
10.05.2025
Opublikowano wyjaśnienia 8 treści Regulaminu konkursu (Pytania 30 do 31)
Wyjaśnienia 8 treści Regulaminu konkursu
PYTANIE 30.1
Czy szatnie przy hali sportowej (pkt. 12.3) mogą służyć jednocześnie jako szatnie przy sali gimnastycznej dla dzieci starszych (pkt. 13.4) czy konieczne jest zrobienie dwóch osobnych zespołów szatniowych dla tych funkcji?
ODPOWIEDŹ:
Należy zaprojektować osobne zespoły szatniowe zgodnie z wytycznymi szczegółowymi z Załącznika nr 7b2 do Regulaminu.
PYTANIE 30.2
Dla ilu osób powinna być przeznaczona przebieralnia dostosowana do potrzeb osób z niepełnosprawnościami (pkt. 12.3)?
ODPOWIEDŹ:
Przebieralnia dostosowana do potrzeb osób z niepełnosprawnościami powinna być przeznaczona dla max 10 osób. Zgodnie z wytycznymi szczegółowymi z Załącznika nr 7b2 do Regulaminu przy przebieralniach toalety oraz natryski.
PYTANIE 30.3
Czy w szatni przy sali gimnastycznej dla klas I-III (pkt. 13.2) konieczne są natryski?
ODPOWIEDŹ:
Tak, zgodnie z wytycznymi szczegółowymi z Załącznika nr 7b2 do Regulaminu.
PYTANIE 31
Na jakiej podstawie została określona podana ilość miejsc 75? Chcieliśmy zwrócić uwagę iż w MPZP, w paragrafie 19 zapis o ilości miejsc postojowych jest opisany jednoznacznie – 30-40 stanowisk /1.000 m2 powierzchni użytkowej. Na tydzień przed oddaniem prac studialnych podają państwo sposób obliczenia miejsc postojowych z proponowaną ich ilością co w sposób dramatyczny zmienia bilans miejsc. Na powierzchnię użytkową składa się powierzchnia podstawowa i pomocnicza – MPZP nie rozróżnia tych powierzchni , nakazuje użyć w bilansie powierzchni użytkowej czyli sumy powierzchni podstawowej i pomocniczej. Rozumiemy że walczymy o racjonalność garażu i plan jest z roku 2002 ze wszystkimi swoimi wadami ale podanie takiej informacji w „ostatniej ” chwili zmienia podejście do projektu bo toczy się walka o utrzymanie wymaganej znowu przez MPZP powierzchni czynnej biologicznie a rozwiązania zagospodarowania terenu dla parkingu dla 180 mp i 75 mp są zupełnie różne.
ODPOWIEDŹ:
Organizator w Załączniku 7b1 określił w sposób jednoznaczny w Rozdziale III pkt 2, iż:
„Odrębną kwestią jest, iż MPZP nie definiuje jaka powierzchnia użytkowa powinna być podstawą przy określaniu ww. wskaźnika (obecnie obowiązuje norma w tym zakresie, która nie istniała na etapie uchwalenia MPZP). Wobec braku odniesienia założono, że powinien on być wskazywany na podstawie powierzchni użytkowej podstawowej obiektu, jako realnie wpływającej na generowanie ruchu pojazdów. Jest to racjonalne podejście, które jest częstą praktyką projektową i administracyjną.”
Podana liczba miejsc postojowych została wstępnie określona na podstawie wyliczonej powierzchni użytkowej podstawowej obiektu. Podana liczba miejsc postojowych jest tylko informacją dla Uczestników konkursu o wstępnych założeniach Organizatora a nie obowiązującą wytyczną natomiast ostateczną decyzja co do liczy miejsc postojowych pozostawia się do decyzji Uczestnika konkursu wraz z podaniem realnego uzasadnienia zgodnie z założeniami autorskiej koncepcji konkursowej. Dodatkowo Organizator informuje, iż zgodnie z zapisami Regulaminu konkursu Rozdział II ust. 2 każde Opracowanie studialne i każda Praca konkursowa zostanie poddana ocenie także w kontekście interpretacji wytycznych (w tym wyjaśnień Regulaminu) oraz odstępstw od tych wytycznych zaproponowanych przez Uczestnika i jeśli uzasadnienie odstępstw będzie realnie uzasadnione, wówczas Organizator może przyjąć takie odmienne od zalecanych rozwiązania jako odpowiadające w lepszy sposób na zadanie projektowe.
08.05.2025
Opublikowano wyjaśnienia 7 treści Regulaminu konkursu (Pytania 23 do 29)
Wyjaśnienia 7 treści Regulaminu konkursu
PYTANIE 23.1
W załączniku 7b1 w pkt. 2.2 podano zapotrzebowanie na 10 sal lekcyjnych dla klas IV-VIII. W załączniku 7b2 natomiast podano liczbę 6 sal lekcyjnych dla klas IV-VIII. Prosimy o informacje która liczba jest wiążąca
ODPOWIEDŹ:
Należy zaprojektować sale i pracownie dla klas IV-VIII zgodnie z wytycznymi szczegółowymi z Załącznika nr 7b2 do Regulaminu.
PYTANIE 23.2
Ze względu na pewne rozbieżności zakładanego programu funkcjonalnego z programem określonym w wytycznych – „Szkoła dobrze zaprojektowana. Standardy architektoniczne i funkcjonalne dla szkół podstawowych i zespołów szkolno-przedszkolnych m.st. Warszawy” (Zarządzenie nr 645/2021 Prezydenta m. st. Warszawy z 4 maja 2021 r. w sprawie wprowadzenia w m. st. Warszawa standardów architektonicznych i funkcjonalnych dla szkół podstawowych i zespołów szkolno-przedszkolnych) oraz na brak określonych powierzchni niektórych części budynku w tabeli programowej prosimy o informacje na którym typie szkoły należy bazować określając niesprecyzowane powierzchnie, tj. należy bazować na małej szkole czy dużej szkole?
ODPOWIEDŹ:
Zgodnie z wyjaśnieniami 5 treści Regulaminu konkursu z dnia 28.04.2025 r. (odpowiedź na pytanie 18.1) planowana liczba uczniów kwalifikuje Inwestycję jako mała szkoła.
PYTANIE 23.3
Czy w odpowiedzi na pytanie 18.1 dotyczące zakładanej liczby użytkowników dla poszczególnych funkcji nie ma błędu w liczbie uczniów i pracowników między poradnią a MDK? Program poradni zakłada 4 gabinety po 20 m2, natomiast program MDK 4 pracownie po 60 m2. Program MDK zakłada też pokój instruktorów dedykowany 30 użytkownikom, przy podaniu 8 użytkowników (nauczyciele, trenerzy, inni pracownicy). Prosimy o doprecyzowanie funkcji pokoju instruktorów, czy ma być to pomieszczenie na stały czy czasowy pobyt ludzi?
ODPOWIEDŹ:
Pomieszczenie to ma być przeznaczone na pobyt czasowy wszystkich pracowników pedagogicznych MDK (np. rady pedagogiczne) ze wszystkich lokalizacji działalności tej placówki.
PYTANIE 23.4
Czy dopuszczalne jest łączenie zapleczy sal lekcyjnych, czy każda sala obligatoryjnie musi posiadać swoje zaplecze?
ODPOWIEDŹ:
Dopuszcza się łączenie zapleczy sal lekcyjnych pod warunkiem zapewnienia odpowiedniej obsługi zapleczowej tych sal.
PYTANIE 24
W Załączniku nr 7b1 do Regulaminu Konkursu, w części V „Założenia Proekologiczne”, punkt 1, występuje określenie: „rozwiązań proekologicznych i proklitycznych” Proszę o doprecyzowanie: Co Państwo rozumieją przez „rozwiązania proklityczne”? Czy jest to poprawny termin, czy też może wystąpiła literówka (np. „proklimatyczne”)? W jaki sposób rozumiemy i oceniamy zakres tych rozwiązań w kryteriach konkursowych?
ODPOWIEDŹ:
W sformułowaniu „proklityczne” nastąpiła omyłka pisarska. Chodzi tu oczywiście o „rozwiązania proklimatyczne”.
PYTANIE 25.1
Proszę o wyjaśnienie w kwestii powierzchni biologicznie czynnej. W „Załącznik nr 7b1 do Regulaminu Konkursu ZAŁOŻENIA I WYTYCZNE DO OPRACOWANIA KONCEPCJI KONKURSOWEJ” str. 8 wskazano, że „Kwestię wymogów dot. powierzchni biologicznie czynnej plan porusza w definicjach (§ 3 pkt 8). Ilekroć mowa o: „8) powierzchni biologicznie czynnej – należy przez to rozumieć część działki budowlanej na gruncie rodzimym, która pozostaje niezabudowana powierzchniowo lub kubaturowo (…) nie uznaje się: zieleni projektowanej na dachach i ścianach budynków i budowli naziemnych i podziemnych, nawierzchni żwirowych, grysowych, ażurowych,” (…), a także „Plan miejscowy doprecyzowuje sposób projektowania powierzchni biologicznie czynnej, ze względu na uwarunkowania lokalne, związane m.in. z warunkami środowiskowymi i społecznymi tj.: „powierzchni biologicznie czynnej” – należy przez to rozumieć teren zapewniający naturalną wegetację roślin (…) a także 50 % powierzchni tarasów i stropodachów oraz innych powierzchni zapewniających naturalną wegetację roślin, o powierzchni nie mniejszej niż 10 m2 ; W kwestii powierzchni biologicznie czynnej za wiążące należy przyjąć ustalenia MPZP.” – pytanie brzmi, przywołano dwie wykluczające się definicje, proszę o jednoznaczne wskazanie, czy do powierzchni biologicznie czynnej można wliczać powierzchnię tarasów i innych?
ODPOWIEDŹ:
Powierzchnię biologicznie czynna należy rozumieć zgodnie z § 3 pkt 8 MPZP.
PYTANIE 25.2
Proszę o wyjaśnienie w kwestii zakresu opracowania do przygotowania na etapie opracowania studialnego. W „Załącznik nr 7b1 do Regulaminu Konkursu ZAŁOŻENIA I WYTYCZNE DO OPRACOWANIA KONCEPCJI KONKURSOWEJ” str. 9 wskazano, że „Teren placu przy centrum jest zakresem studialnym opracowania konkursowego i został oznaczony na Załączniku 7a do Regulaminu kolorem żółtym jako część studialna.” Tak samo, w „Załącznik nr 7a_Granice” kolorem żółtym wskazano „granicę opracowania konkursowego część studialna”. Pytanie brzmi: zapisy takie wskazują, że zakres opracowania części studialnej został ograniczony do terenu oznaczonego żółtą obwiednią – proszę o informację, czy rzeczywiście w etapie opracowania studialnego należy przedstawić koncepcję rozwiązania wyłącznie tego obszaru, czy całej działki, a zapisy te są nieprawidłowe?
ODPOWIEDŹ:
Zapisy Regulaminu konkursu są prawidłowe. Definicja „Opracowanie studialne” nie jest tożsama z częścią studialną i częścią realizacyjną Zakresu opracowania konkursowego. Część studialna i część realizacyjna dotyczą zakresu przyszłej Dokumentacji projektowej, w której to Wykonawca nie będzie musiał zawrzeć części studialnej opracowania konkursowego.
Zgodnie z zapisami Regulaminu konkursu Rozdział IV, ust. 2, pkt 2) lit. c) tiret 1 w Opracowaniu studialnym należy przedstawić m.in. „zasady kompozycji architektoniczno-urbanistycznej dla terenu opracowania konkursowego (Załącznik nr 7a do Regulaminu) i kontekstu z otoczeniem” z czego wynika, iż Uczestnik powinien uwzględnić cały teren opracowania konkursowego, zarówno cześć realizacyjną jak i część studialną.
PYTANIE 25.3
Proszę o wyjaśnienie w kwestii istniejącej zieleni wysokiej na terenie objętym konkursem. W „Załącznik nr 7b1 do Regulaminu Konkursu ZAŁOŻENIA I WYTYCZNE DO OPRACOWANIA KONCEPCJI KONKURSOWEJ” str. 3 pkt. 1 wskazano, że „(…) Na terenie znajduje się roślinność zarówno niska jak i wysoka z drzewami o dość wysokiej wartości biocenotycznej (…)”, natomiast na str. 21 pkt. 1 „(…) Na terenie Inwestycji brakuje dojrzałego drzewostanu, wobec czego należy przewidzieć zastosowanie innych elementów zacieniających (…)”. Pytanie brzmi: czy drzew o dość wysokiej wartości biocenotycznej nie należy traktować jako dojrzały drzewostan? Czy Zamawiający preferuje rezygnację z zieleni istniejącej?
ODPOWIEDŹ:
Wskazane jest, aby Uczestnicy konkursu w miarę możliwości zachowali istniejącą zieleń wysoką.
PYTANIE 25.4
Proszę o wyjaśnienie w kwestii załączników formalnych. W Regulaminie konkursu rozdział XII pkt. 5 zapisano: „ZAŁĄCZNIKI PROJEKTOWE DO KONKURSU DO WYPEŁNIENIA PRZEZ UCZESTNIKA KONKURSU I ZŁOŻENIA JAKO SKŁADOWA CZĘŚCI OPISOWEJ OPRACOWANIA STUDIALNEGO LUB/I PRACY KONKURSOWEJ” (dotyczy załączniki nr 6a i 6b). Pytanie brzmi: określenie „lub/i” wskazuje, że uczestnik może zdecydować, czy niezłożenie przywołanych załączników w opracowaniu studialnym będzie miało wpływ na ocenę opracowania studialnego?
ODPOWIEDŹ:
Zgodnie z postanowieniami Regulaminu konkursu Rozdział IV nie ma obowiązku składania Złączników 6a i 6b wraz z Opracowaniem studialnym.
Załączniki 6a i 6b zgodnie z postanowieniami Regulaminu konkursu Rozdział VII, ust. 2, pkt 1) lit. b) oraz ust. 2, pkt 3) lit. c), d), e) i f) powinny być dołączone do części opisowej Pracy konkursowej.
PYTANIE 25.5
Proszę o wyjaśnienie w kwestii zagrożenia powodziowego. W „Załącznik nr 7b1 do Regulaminu Konkursu ZAŁOŻENIA I WYTYCZNE DO OPRACOWANIA KONCEPCJI KONKURSOWEJ” kilkukrotnie przywoływane jest stwierdzenie, że proponowane rozwiązania należy dostosować z uwzględnieniem zagrożenia powodziowego. Mapy zagrożenia powodziowego analizowane w maksymalnej głębokości przy ryzyku wystąpienia 0,2% (raz na 500 lat) nie wskazują na wystąpienie zagrożenia powodziowego. Obszar jest zagrożony powodziowo, dopiero w przypadku całkowitego zniszczenia wału przeciwpowodziowego. Taka sytuacja natomiast skutkuje całkowitym zalaniem obszaru falą powodziową o wysokości nawet 4m, czy w rozwiązaniach projektowych należy uwzględnić zabezpieczenia dla takiego przypadku, czy łagodniejszych scenariuszy?
ODPOWIEDŹ:
Do decyzji Uczestnika konkursu przy założeniu racjonalnej oceny zagrożenia powodziowego.
PYTANIE 26
Prosimy o doprecyzowanie które pomieszczenia strefy terapeutycznej powinny obligatoryjnie posiadać dostęp do światła dziennego, a które mogą być pomieszczeniami bez dostępu do światła dziennego.
ODPOWIEDŹ:
Wskazane jest, aby dostęp do światła dziennego miały pokoje pracy psychologa, pedagoga, pedagoga specjalnego, terapeuty, logopedy oraz w miarę możliwości sale terapii indywidualnej. Sala integracji sensorycznej oraz sala doświadczeń światła nie muszą mieć dostępu do światła dziennego.
PYTANIE 27
Wyjaśnienie dotyczące sal lekcyjnych macierzystych.
W zał. 7b1 Założenia i wytyczne do opracowania koncepcji konkursu str.12 V.2.2 napisane jest, że należy zaprojektować 10 sal lekcyjnych macierzystych dla klas IV-VIII. Jednocześnie w zał 7b2 Wykaz przestrzeni i pomieszczeń nie ma jednoznacznie wyróżnionych sal macierzystych. W grupie 4. znajduje się 6 sal lekcyjnych dla klas IV-VIII, zaś w grupie 5. znajdują się dedykowane pracownie specjalistyczne. Czy jest to błąd w wytycznych i czy w takim razie należy trzymać się wytycznych z tabeli zał. 7b2? Dodatkowo dla klas I-III przewidzianych jest 9 sal lekcyjnych w zał 7b2, czy liczby sal lekcyjnych dla klas I-III oraz IV-VIII nie powinny być zbieżne?
ODPOWIEDŹ:
Patrz pytanie 23.1
PYTANIE 28
Ilość miejsc postojowych w zespole szkolnym
W związku pozostawiającym dużą dozę dowolności sposobie liczenia miejsc parkingowych w na potrzeby obsługi projektowanego obiektu, czy mogą Państwo określić przybliżoną ilość miejsc parkingowych przewidzianych dla tej działki i funkcji? Jeśli nie zostanie przez Państwa określona przybliżona liczba miejsc w formie liczbowej, musimy bazować na metodzie proporcjonalnego liczenia miejsc parkingowych względem „powierzchni użytkowej podstawowej obiektu”, która realnie wpływa „na generowanie ruchu pojazdów” (str. 26 zał. Nr 7b1 do Regulaminu Konkursu) podanej w tabeli programowej. Czy organizator może podać funkcje zespołu lub pomieszczenia, których powierzchnia użytkowa ma być uwzględniona w bilansie miejsc parkingowych, (tj. zestawiona w obliczeniu ze wskaźnikiem miejsc parkingowych dla usług na 1000 m2 – wg zapisów MPZP) ? Jeśli jednak organizator zdecydowany jest uwzględnić współczynnik od całości powierzchni użytkowej obiektu, prosimy o wyraźne zaznaczenie tego w odpowiedzi.
ODPOWIEDŹ:
Liczbę miejsc postojowych należy oszacować na podstawie zaleceń MPZP. Organizator sugeruje przyjęcie ok. 30 miejsc postojowych na każde 1000 m2 powierzchni użytkowej podstawowej obiektu tj.: sal lekcyjnych, gabinetów terapeutycznych oraz pracowni MDK. Według wstępnych szacunków Organizatora powinno to stanowić ok. 70 – 75 miejsc postojowych w tym 3 dla pojazdów osób niepełnosprawnych.
Organizator zaleca także, aby dążyć do racjonalnego ograniczania miejsc postojowych przy interpretacji zapisów MPZP odnośnie do powierzchni użytkowej podstawowej obiektu.
PYTANIE 29
Błąd w regulaminie definicja MPZP pow. biologicznie czynnej.
W zał. 7b1 str. 8 przytoczony jest fragment definicji powierzchni biologicznie czynnej wynikający z MPZP w par. 3 pkt 8) gdzie podana jest informacja cyt.:”(…) nie uznaje się: zieleni projektowanej na dachach i ścianach budynków i budowli naziemnych i podziemnych, nawierzchni żwirowych, grysowych, ażurowych,” – jednakże, poniżej również podana jest informacja o doprecyzowaniu sposobu projektowania pow. biologicznie czynnej wynikające z PLANU MIEJSCOWEGO cyt.: ” (…) a także 50% powierzchni tarasów i stropodachów oraz innych powierzchni zapewniających naturalną wegetację roślin, o powierzchni nie mniejszej niż 10 m2;” – Ta definicja nie występuje w planie miejscowym! To definicja z warunków technicznych. Regulamin konkursu sugeruje nadrzędność MPZP jednak sugeruje definicje nie występujące w MPZP. Prosimy o sprecyzowanie która definicja jest wiążąca dla uczestnika oraz jak należy przeliczyć i interpretować pow. biologicznie czynną na stropodachach oraz tarasach.
ODPOWIEDŹ:
Wiążąca dla Uczestnika konkursu jest definicja powierzchni biologicznie czynnej z § 3 pkt 8 MPZP. W związku z powyższym powierzchnie zieleni na stropodachach oraz tarasach nie wlicza się do powierzchni biologicznie czynnej.
06.05.2025
Opublikowano wyjaśnienia 6 treści Regulaminu konkursu (Pytania 19 do 22)
Wyjaśnienia 6 treści Regulaminu konkursu
PYTANIE 19.1
Czy zamawiający dopuszcza w projekcie garaż podziemny w celu realizacji zapisów MPZP?
ODPOWIEDŹ:
Tak, zamawiający dopuszcza takie rozwiązanie. Nie jest to jednak rozwiązanie, które Organizator zaleca jako lokalizację miejsc parkingowych. Dodatkowo należy tu uwzględnić koszt realizacji kondygnacji zagłębionych poniżej poziomu 0. Zgodnie z zapisami Regulaminu konkursu jednym z elementów oceny rozwiązań przedstawionych w koncepcjach jest: „Realność i optymalizacja ekonomiczna przyjętych rozwiązań w odniesieniu do kosztów realizacji Inwestycji a w szczególności do kosztów jej użytkowania i utrzymania.”.
PYTANIE 19.2
MPZP brak wymagań do geometrii dachu, czy Zamawiający ma jakieś preferencje, czy pozostawia wybór projektantom?
ODPOWIEDŹ:
Pozostawia się do decyzji Uczestnika konkursu.
PYTANIE 19.3
Czy obszar zaznaczony na żółto jako część studialna (między stawem a centrum handlowym) może być całkowicie przeprojektowana? Czy w tym miejscu powinien pozostać istniejący plac zabaw oraz przestrzeń utwardzona? Jakie jest obecnie zastosowanie tej przestrzeni?
ODPOWIEDŹ:
Obszar zaznaczony jako część studialna należy zaprojektować uwzględniając wejście na teren Inwestycji, przy założeniu niewprowadzania na tym obszarze zmian.
Obecnie teren stanowiący zakres opracowania studialnego wykorzystywany jest jako plac zabaw oraz przestrzeń komunikacyjna.
PYTANIE 19.4
Czy istniejący zbiornik wodny przy centrum handlowym może być przeprojektowany, jaka jest jego obecna funkcja?
ODPOWIEDŹ:
Zbiornik nie może być przeprojektowany. Obecna jego funkcja to zbiornik retencyjny.
PYTANIE 19.5
W MPZP jest ograniczenie zabudowy do 12m, jak rozumieć ten zapis w przypadku dachów płaskich?
ODPOWIEDŹ:
Interpretacja zapisów MPZP pozostaje w gestii Uczestnika konkursu, zgodnie z obowiązującymi przepisami i normami.
PYTANIE 19.6
Minimalne wymiary hali sportowej to: 48m x 30m, wys. 12 m – czy wskazane wymiary odnoszą się do pola gry? Czy wysokość 12m to wysokość netto czy brutto hali sportowej?
ODPOWIEDŹ:
Podane wymiary hali sportowej nie odnoszą się do pola gry. Odnośnie do wysokości hali sportowej: patrz odpowiedź na pytanie nr 18.2 (Wyjaśnienia 5 treści Regulaminu konkursu z dnia 20.04.2025 r.).
PYTANIE 19.7
Na wyrysie z MPZP ul. Łokciowa nie jest oznaczona symbolem. Jakie należy zachować odległości projektowanej zabudowy kubaturowej od linii rozgraniczających ulicę Łokciową.
ODPOWIEDŹ:
Zgodnie z przepisami i normami w tym zakresie.
PYTANIE 19.8
W wytycznych zapisano, że należy zaprojektować plac zabaw przystosowany dla różnych grup wiekowych, osobny dla klas I-III, oddziałów specjalnych i IV-VIII o powierzchni min. 200 m2 – czy podana powierzchnia dotyczy każdego placu zabaw, czy jest to wartość sumaryczna?
ODPOWIEDŹ:
Podana powierzchnia jest wartością sumaryczną.
PYTANIE 19.9
W nawiązaniu do załącznika 7b1 rozdział II pkt 2 lit. a, który dotyczy zaprojektowania dwóch boisk wielofunkcyjnych do gry w koszykówkę/ siatkówkę/ piłkę ręczną/ tenis ziemny/ badminton – czy Zamawiający może określić minimalne wymagane wymiary dla boiska wielofunkcyjnego?
ODPOWIEDŹ:
Pozostawia się do decyzji Uczestnika konkursu.
PYTANIE 19.10
W kontekście zapisów ustawy z dnia 5 grudnia 2024 roku o ochronie ludności i obronie cywilnej wchodzącej w życie z dniem 1 stycznia 2026 roku i procedowanego na podstawie art.93 ust. 3 ww. ustawy Rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie warunków wyznaczania budynków użyteczności publicznej, w których zapewnia się budowle ochronne – czy Zamawiający przewiduje zaprojektowanie takiej budowli w projektowanym obiekcie?
ODPOWIEDŹ:
Nie na etapie procedury konkursowej.
PYTANIE 20
Czy miejsca postojowe projektować pod ilość pracowników czy względem powierzchni obiektu tak jak to jest podane w MPZP?
ODPOWIEDŹ:
Miejsca postojowe należy projektować zgodnie z MPZP.
PYTANIE 21
Zgodnie z wytycznymi Organizator oczekuje zaprojektowania bieżni dookólnej min 2 torowa o dł 200m oraz wpisana w nią bieżnia 4 torowa prosta min 60 m . Czy Organizator ze względu na małą ilość miejsca na terenie opracowania dopuszcza rezygnację z bieżni dookólnej?
ODPOWIEDŹ:
Organizator jest za zaprojektowaniem bieżni dookólnej, jednak ostateczną decyzję pozostawia się Uczestnikom konkursu ze względu na bilans terenu (zapas powierzchni biologicznie czynnej).
PYTANIE 22
Czy Organizator dopuszcza lokalizację boiska sportowego na dachu hali sportowej?
ODPOWIEDŹ:
Tak.
28.04.2025
Opublikowano wyjaśnienia 5 treści Regulaminu konkursu (Pytanie 18)
Wyjaśnienia 5 treści Regulaminu konkursu
PYTANIE 18.1
Jaka jest planowana liczba uczniów/użytkowników każdego z bloków: (klas I-III, IV-VIII, nauczaniu specjalnym, przychodni oraz Młodzieżowego Domu Kultury), jest to potrzebne do określenia wielkości szatni, toalet, proporcji sal lekcyjnych oraz zapotrzebowanie na miejsca rowerowe.
ODPOWIEDŹ:
Nazwa Bloku | Przewidywana liczba uczniów | Przewidywana liczba innych uczestników każdego z bloków (nauczyciele, trenerzy, inni pracownicy) |
klasa I-III | 200 | 27 |
klasa IV-VIII | 350 | 50 |
n. specjalne | 20 | 5 |
poradnia | 60 | 8 |
MDK | 20 | 8 |
PYTANIE 18.2
Czy wysokość pomieszczenia 12.2 Hala sportowa – III sektorowa może być zmniejszone z 12 do 10m netto? MPZP narzuca maksymalną wysokość budynku 12 metrów. Spełniając warunek wysokości hali 12 metrów netto, jedynym rozwiązaniem jest zagłębienie hali sportowej o 2m. Takie rozwiązanie opierając się o opinię geotechniczną (załącznik 7e) jest nieracjonalnym rozwiązaniem, które wymaga bardzo kosztownych oraz skomplikowanych fundamentów.
ODPOWIEDŹ:
Organizator wymaga wprowadzenia rozwiązań zgodnych z Miejscowym Planem Zagospodarowania Przestrzennego. Decyzję o wysokości hali sportowej pozostawia się do decyzji Uczestnika, przy czym Organizator dopuszcza zarówno zmniejszenie tej wysokości do10 m jak i zagłębienie hali sportowej.
PYTANIE 18.3
Proszę o zdefiniowanie wymogów dla pomieszczenia 9.1 Sala widowiskowo-teatralna z widownią na ok. 150 osób. Jaka jest wysokość netto takiego pomieszczenia oraz czy widownia ma być układzie amfiteatralnym, aby zapewnić lepszą widoczność dla widzów siedzących w dalszych rzędach?
ODPOWIEDŹ:
Decyzję w zakresie rozwiązań dotyczących sali widowiskowo-teatralnej Organizator pozostawia Uczestnikom konkursu przy założeniu elastyczności ustawień i możliwości korzystania z Sali.
PYTANIE 18.4
Pomieszczenie 11.16 Sala spotkań posiada wymóg organizacji spotkań dla min. 60 osób, czy to są wyłącznie miejsca siedzące wraz z rzutnikiem, czy jest to sala dla 60 osób siedzących przy stole
ODPOWIEDŹ:
Decyzję w zakresie rozwiązań dotyczących sali spotkań Organizator pozostawia Uczestnikom konkursu.
Organizator dopuszcza rezygnację z sali spotkań przy założeniu, że jej funkcje (np. posiedzenia rad pedagogicznych) może opcjonalnie pełnić sala widowiskowa.
PYTANIE 18.5
Zgodnie z załącznikiem 7b1 wymagane jest ,,Boisko do gry w piłkę nożną na sztucznej trawie o wymiarach 64m x 40m z możliwością pomniejszenia do wymiarów 60m x 30m.” Ze względu ma bardzo dużą liczbę miejsc postojowych których nie można umieścić w garażu podziemnym, rozległy program użytkowy i bardzo trudny do uzyskania współczynnik powierzchni biologicznie czynnej, jest możliwe zrealizowanie wyłącznie boiska o wymiarach 60m x 30m
ODPOWIEDŹ:
Organizator dopuszcza boisko o wymiarach 60m x 30m.
PYTANIE 18.6
Jaka liczba miejsc postojowych dla rowerów jest preferowana przez inwestora?
ODPOWIEDŹ:
Zgodnie z wytycznymi tj. uchwałą nr LXXIII/1973/2018 Rady miasta stołecznego Warszawy z dnia 30 sierpnia 2018 r. w sprawie określenia lokalnych standardów urbanistycznych na terenie miasta stołecznego Warszawy.
„min. 20 mp/100 dzieci na zmianę i jednocześnie nie mniej niż 10 mp”
PYTANIE 18.7
Zgodnie z załącznikiem 7b1 widnieją różne definicje i wymogi powierzchni biologicznie czynnej. Na stronie 8: „Kwestię wymogów dot. powierzchni biologicznie czynnej plan porusza w definicjach (§ 3 pkt 8). Ilekroć mowa o: 8) powierzchni biologicznie czynnej – należy przez to rozumieć część działki budowlanej na gruncie rodzimym, która pozostaje niezabudowana powierzchniowo lub kubaturowo w głąb gruntu, na nim oraz nad nim; nie stanowiąca nawierzchni dojazdów i dojść pieszych, pokryta trwałą roślinnością lub użytkowana rolniczo. Typową powierzchnią biologicznie czynną są tereny zieleni towarzyszące zabudowie, w tym zadrzewienia, zakrzewienia i trawniki, zbiorniki wodne powierzchniowe, uprawy rolne. W szczególności za powierzchnię biologicznie czynną nie uznaje się: zieleni projektowanej na dachach i ścianach budynków i budowli naziemnych i podziemnych, nawierzchni żwirowych, grysowych, ażurowych, Plan miejscowy doprecyzowuje sposób projektowania powierzchni biologicznie czynnej, ze względu na uwarunkowania lokalne, związane m.in. z warunkami środowiskowymi i społecznymi tj.: „powierzchni biologicznie czynnej” – należy przez to rozumieć teren zapewniający naturalną wegetację roślin i retencję wód opadowych i roztopowych, teren pokryty ciekami lub zbiornikami wodnymi, z wyłączeniem basenów rekreacyjnych i przemysłowych, a także 50 % powierzchni tarasów i stropodachów oraz innych powierzchni zapewniających naturalną wegetację roślin, o powierzchni nie mniejszej niż 10 m2; W kwestii powierzchni biologicznie czynnej za wiążące należy przyjąć ustalenia MPZP.” Natomiast na stronie 23: ,,W projekcie należy uwzględnić rozwiązania zwiększające powierzchnię biologicznie czynną np. takie jak budowa dachu zielonego czy wprowadzenie zieleni na fasadzie budynku.” Proszę o jasne wyjaśnienie w jaki sposób organizator konkursu przyjmuje wymogi o powierzchni biologicznej czynnej.
ODPOWIEDŹ:
Definicja z Miejscowego Planu Zagospodarowania Przestrzennego jest obowiązująca, a dodatkowe powierzchnie zielone typu dach czy ściany nie mogą być bilansowane do zgodności z planem w zakresie wymaganej powierzchni biologicznie czynnej.
PYTANIE 18.8
Zgodnie z załącznikiem 7b1 „Przylegająca do działki od strony północno-wschodniej ul. Łokciowa jest droga publiczną, ślepą i nie posiada zjazdów na teren objęty opracowaniem.” Między terenem opracowania, czyli działka 6/29 a drogą Łokciową, czyli działka drogowa o numerze ewidencyjnym 7, widnieje działka 6/15 we władaniu m.st. Warszawa. Działka 6/15 nie jest objęta obszarem opracowania. Czy organizator konkursu zakłada, że fragment działki 6/15 może być wykorzystany na doprowadzenie dwukierunkowej drogi wraz z chodnikami i ścieżką rowerową do szkoły?
ODPOWIEDŹ:
Tak, fragment działki 6/15 może być wykorzystany na doprowadzenie dwukierunkowej drogi wraz z chodnikami i ścieżką rowerową do szkoły. Jednocześnie należy zaznaczyć, że Organizator konkursu nie wskazał jednoznacznie od której ulicy obsługiwana będzie szkoła.
PYTANIE 18.9
Czy w Opracowaniu studialnym w części opisowej można umieszczać oprócz tekstu dodatkowe schematy, szkice, diagramy, piktogramy które pomogą w lepszym zrozumieniu projektu?
ODPOWIEDŹ:
Tak.
10.04.2025
Opublikowano wyjaśnienia 4 treści Regulaminu konkursu (Pytanie 15)
Wyjaśnienia 4 treści Regulaminu konkursu
PYTANIE 15
Załącznik nr 3e
Dzień dobry. Mam pytanie czy załącznik 3e pełnomocnictwo dla uczestnika samodzielnie biorącego udział (Sp. z o.o. Sp.k.) wystarczy aby było podpisane przez 2 osoby zgodnie z reprezentacją spółki na 1 formularzu 3e czy należy podpisać osobno przez Prezesa i Wiceprezesa Spółki na zdublowanych formularzach 3e? Dziękuję za informację.
ODPOWIEDŹ:
Obie formy są poprawne.
09.04.2025
Opublikowano wyjaśnienia 3 treści Regulaminu konkursu (Pytania 12 do 13)
Wyjaśnienia 3 treści Regulaminu konkursu
PYTANIE 13
Spółka zoo Spk- uczestnik wspolnie bioracy udzial
Dzien dobry, Mam pytanie czy uczestnik bedacy spolka zoo spolka komandytowa wypelnia dokumenty jako uczestnik wspolnie bioracy udzial (nie samodzielnie gdyz jest spolka?) a reprezentacja spolki- prezes i viceprezes podpisuja pelnomocnictwa ustanawiajac jedna z tych osob jako pelnomocnika? Dziekuje za informacje
ODPOWIEDŹ:
Zainteresowany udziałem w konkursie będący spółką z o. o. spółka komandytową wypełnia dokumenty jako uczestnik samodzielnie biorący udział w Konkursie.
Dokumenty podpisuje wówczas osoba lub osoby wskazane w KRS spółek lub wyznaczony przez tą osobę lub osoby pełnomocnik na podstawie załączonego pełnomocnictwa.
PYTANIE 14
Data uzyskania prawomocnego pozwolenia na budowę
Dotyczy: Oświadczenie o spełnieniu warunku udziału w konkursie dotyczącego doświadczenia Uczestnika wraz z wykazem usług oraz informacją o powierzchni netto, przedmiocie wraz z podaniem kategorii wg załącznika do ustawy Prawo budowlane, dacie wykonania, dacie uzyskania prawomocnego pozwolenia na budowę wraz z numerem pozwolenia i podmiotach, na rzecz których usługi zostały wykonane lub są wykonywane Czy jesli obiekt będący podstawą referencji o został zrealizowany i oddany do użytku to czy niezbędne jest podawanie daty i numeru prawomocnego pozwolenia na budowę?
ODPOWIEDŹ:
W załączniku nr 3d do Regulaminu niezbędne jest podanie daty uzyskania prawomocnego pozwolenia na budowę oraz numeru tego pozwolenia.
08.04.2025
Opublikowano wyjaśnienia 2 treści Regulaminu konkursu (Pytania 11 do 12)
Wyjaśnienia 2 treści Regulaminu konkursu
PYTANIE 11
WNIOSEK O MODYFIKACJĘ REGULAMINU KONKURSU
1.W związku z udostępnieniem, przez Organizatora konkursu (dalej: „Organizator”), Regulaminu Konkursu realizacyjnego, dwuetapowego na koncepcję architektoniczną Szkoły Podstawowej z zapleczem sportowym i niezbędną infrastrukturą przy ul. Łokciowej w Dzielnicy Wilanów m.st. Warszawy (dalej: „Regulamin”) wnoszę o:
Wykreślenie warunku zawartego w Regulaminie w rozdziale IV, ust. 1 pkt 8 lit. e tiret pierwszy, tzn.:
„spełnia określony przez Organizatora warunek udziału w Konkursie dotyczący zdolności technicznej i zawodowej w zakresie doświadczenia. Niniejszy warunek zostanie uznany za spełniony, jeżeli Uczestnik konkursu wykaże, iż:
− posiada doświadczenie w należytym wykonaniu w ciągu ostatnich 10 lat przed upływem terminu o składanie wniosków o dopuszczenie do udziału w konkursie co najmniej jednej wielobranżowej dokumentacji projektowej (obejmującej projekt ostateczną decyzję o pozwoleniu na budowę, dla budowy budynku użyteczności publicznej kategorii IX, XI, XII, XV 3 o powierzchni netto4 minimum 5 000 m2. Ww. termin 10 lat liczony będzie od dnia uzyskania ww. decyzji o pozwoleniu na budowę”
2. Wskazuję, że dodatkowy warunek, będący de facto duplikatem warunku dotyczącego dysponowania odpowiednią kadrą, narusza zasadę równego traktowania wykonawców i uczciwej konkurencji oraz proporcjonalności eliminując z możliwości wzięcia udziału w konkursie podmioty dające rękojmie należytego wykonania nie tylko pracy konkursowej ale docelowego zamówienia.
3. Naczelną zasadą postępowań prowadzonych na podstawie ustawy Prawo zamówień publicznych z 11 września 2019 r. (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 1320. – dalej jako „Pzp”) jest kierowanie się w sposób: 1) zapewniający zachowanie uczciwej konkurencji oraz równe traktowanie wykonawców; 2) przejrzysty; 3) proporcjonalny. Mimo, że konkurs nie jest zamówieniem publicznym to poprzedza jego udzielenie. Zgodnie z art. 325 ust. 3 pkt 4 Pzp przepis art. 16 Pzp stosuje się odpowiednio. Organizator jest więc zobowiązany do takiego sformułowania warunków udziału w konkursie, które nie będą naruszać uczciwej konkurencji lub nierówno traktować wykonawców lub będą nieproporcjonalne.
- Organizator jest uprawniony do ustanowienia obiektywnych wymagań, których niespełnienie uniemożliwia wzięcie udziału w konkursie (art. 330 ust. 3 Pzp), powinien jednak dokonać tego stosując odpowiednio art. 108-123 Pzp (art. 330 ust. 4 Pzp). Przepis art. 112 ust. 1 Pzp stanowi, iż: „Zamawiający określa warunki udziału w postępowaniu w sposób proporcjonalny do przedmiotu zamówienia oraz umożliwiający ocenę zdolności wykonawcy do należytego wykonania zamówienia, w szczególności wyrażając je jako minimalne poziomy zdolności.”
- Sformułowany przez Organizatora warunek udziału w konkursie ogranicza konkurencję, gdyż uniemożliwia ubieganie się o udzielenie zamówienia wykonawcom, którzy są w stanie wykonać je w należyty sposób (dysponują osobami posiadającymi odpowiednie doświadczenie (wymaganym też przez Organizatora) w przygotowaniu dokumentacji projektowej), jednak nie spełniają tak sformułowanego warunku udziału w postępowaniu. Tym bardziej, iż Zamawiający wyłączył możliwość polegania na zasobach podmiotu trzeciego (co już samo w sobie stanowi naruszenie przepisów Pzp – adresatem normy wynikające z przepisu art. 118 ust. 1 jest wykonawca a nie zamawiający).
- Biorąc pod uwagę, iż przedmiotem konkursu jest koncepcja architektoniczno- przestrzenna budynku, a następnie przedmiotem zawartej umowy o zamówienie publiczne będzie dokumentacja projektowa, czyli działalność ściśle powiązana z osobami ją wykonującymi (architektami) to wystarczającym kryterium dopuszczającym do udziału w konkursie powinno być doświadczenie tych osób a nie podmiotu, który nimi dysponuje. Samo doświadczenie podmiotu jako takiego, w sytuacji w której kadra się zmienia nie ma znaczenia dla należytego wykonania pracy konkursowej ani dla należytej realizacji zamówienia publicznego.
- Jak wskazuje się w orzecznictwie KIO i sądowym, ilekroć postawione warunki eliminują z postępowania podmioty zdolne do wykonania zamówienia tylekroć Zamawiający (Organizator w tym przypadku) narusza przepisy Pzp:
- W tym miejscu warto przywołać wyrok Izby z dnia 26 października 2021 r. (sygn. Akt KIO 2572/21): „Przewidziana w art. 16 pkt.3, art. 17 ust. 1 oraz art. 112 ust. 1 w zw. Z art. 116 ust. 1 pzp zasada proporcjonalności sprowadza się do zapewnienia przez zmawiającego należytej staranności polegającej na podejmowaniu wyłącznie takich działań i stawianiu takich wymogów, bez których nie będzie możliwe osiągnięcie zamierzonego celu, jakim jest udzielenie danego zamówienia. „Postępowanie o udzielenie zamówienia jest procedurą sformalizowaną, nie powinno to jednak prowadzić do zbędnego zbiurokratyzowania tego procesu. Stąd zamawiający, który weryfikuje zarówno zdolność wykonawcy do wykonania zamówienia, jak i zgodność oferowanych przez niego usług, dostaw czy robót budowlanych z wymogami zawartymi w opisie przedmiotu zamówienia i innych postanowieniach specyfikacji istotnych warunków zamówienia, nie może przekraczać granic wyznaczonych przez ustawodawcę — tak: wyrok SO w Poznaniu z 11.08.2006 r., IX Ga 137/06, niepubl. Zachowanie więc zasady proporcjonalności oznacza znalezienie równowagi pomiędzy interesami zamawiającego i poszczególnych wykonawców. Dokonując analizy orzecznictwa TSUE odnoszącego się do kwestii proporcjonalności dochodzi się do wniosku, że proporcjonalny warunek udziału w postępowaniu to tyle, co warunek nienadmierny, proporcjonalny opis przedmiotu zamówienia to nakładający takie wymagania, które służą spełnieniu uzasadnionych potrzeb zamawiającego, proporcjonalne kryteria oceny ofert to takie, które służą jedynie osiągnięciu wyboruoferty najkorzystniejszej, itp.”.
- Jak podnosi KIO: „W świetle art. 112 ust. 1 ustawy Pzp zamawiający formułując warunki udziału w postępowaniu powinien kierować się zasadą proporcjonalności. Przy ocenie proporcjonalności istotne znaczenie mają okoliczności obiektywne, a nie postrzeganie przedmiotu zamówienia przez pryzmat interesu zamawiającego w szybkim i „dającym lepsze gwarancje” przeprowadzeniu postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Minimalny poziom wymagań postawionych przez zamawiającego nie powinien przy tym prowadzić do eliminacji z postępowania wykonawców zdolnych do realizacji zamówienia. Konieczne jest zachowanie równowagi pomiędzy interesem zamawiającego w uzyskaniu rękojmi należytego wykonania zamówienia a interesem wykonawców, którzy poprzez sformułowanie nadmiernych wymagań mogą zostać wyeliminowani z postępowania.” Wprowadzone przez Organizatora ograniczenie nie służy dopuszczeniu wyłącznie najbardziej obiecujących podmiotów do składania prac konkursowych. W rzeczywistości wprowadza sztuczne rozróżnienie między podmiotami zdolnymi do wykonania pracy konkursowej. Jak wskazuje KIO: „Izba zaznacza, że warunki udziału w postępowaniu muszą zostać przez zamawiającego właściwie uzasadnione, są to bowiem minimalne poziomy zdolności zawodowej, które nie powinny ograniczać dostępu do zamówienia wykonawców zdolnym je wykonać.” Jest to postępowanie nieproporcjonalne i nieuzasadnione. Takie bezpodstawne różnicowanie wykonawców stanowi naruszenie zasady równego traktowania wykonawców i uczciwej konkurencji.
- Jak wielokrotnie podkreślano w orzecznictwie KIO „Wskazać należy, iż jakkolwiek zamawiający posiada swobodę w ukształtowaniu warunków udziału w postępowaniu, to jednak warunki muszą odnosić się do konkretnego zamówienia publicznego i jego przedmiotu. Ponadto formułując warunki udziału w postępowaniu zamawiający powinien wrażać je jako minimalne poziomy zdolności, co wymaga uwzględnienia specyfiki danego zamówienia, rodzaju, przedmiotu, zakresu czy ilości. Celem warunków określanych przez zamawiającego jest zapewnienie, aby zamówienie było realizowane przez podmiot dający rękojmię jego należytego wykonania. Niezbędne jest zatem zachowanie równowagi między interesem zamawiającego, a interesem wykonawcy, po to aby nadmierne wymagania zamawiającego nie doprowadziły do wyeliminowania z postępowania wykonawców zdolnych do prawidłowej realizacji zamówienia publicznego.” (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 20 stycznia 2023 r., sygn. akt KIO 49/23).
4. Biorąc pod uwagę dostrzeżone w Regulaminie Konkursu naruszenia przepisów Pzp wnoszę o dokonanie stosownych zmian, co pozwoli nie tylko na przywrócenie zgodności z prawem ale także na większą konkurencyjność Konkursu.
ODPOWIEDŹ:|
Organizator nie przewiduje zmiany treści Regulaminu konkursu w powyższym zakresie.
PYTANIE 12
Wymagania uczestnika konkursu
Dotyczy zapisu: „W przypadku warunku udziału w konkursie określonym w ust. 1 pkt 8) lit. e) niniejszego Rozdziału, Uczestnik konkursu nie może polegać na zasobach innych podmiotów. Musi to być doświadczenie własne Uczestnika konkursu.” Jeśli uczestnik bierze udział wspólnie w konkursie czy doświadczenie może spełniać jeden lub dwoje z trzech biorących wspólnie uczestników?
ODPOWIEDŹ:
Tak.
04.04.2025
Opublikowano wyjaśnienia 1 treści Regulaminu konkursu (Pytania 1 do 10)
Wyjaśnienia 1 treści Regulaminu konkursu
PYTANIE 1
Doświadczenie
Czy warunek uczestnictwa ( w zakresie warunków udziału w konkursie: 1.8.d) zostanie spełniony jeśli projektant dysponuje projektem przebudowy szkoły?
ODPOWIEDŹ:
Organizator wymagał, aby Uczestnicy spełniali warunek dotyczący zdolności technicznej i zawodowej w zakresie doświadczenia poprzez wykazanie doświadczenia w należytym wykonaniu w ciągu ostatnich 10 lat przed upływem terminu o składanie wniosków o dopuszczenie do udziału w konkursie co najmniej jednej wielobranżowej dokumentacji projektowej (obejmującej projekt budowlany, projekty wykonawcze i przedmiar robót), na której podstawie uzyskano ostateczną decyzję o pozwoleniu na budowę, dla budowy budynku użyteczności publicznej kategorii IX, XI, XII, XV o powierzchni netto minimum 5 000 m2. Ww. termin 10 lat liczony będzie od dnia uzyskania ww. decyzji o pozwoleniu na budowę.
W myśl ustawy Prawo budowalne „Przebudowa” (art. 3 pkt 7a) nie jest „Budową” (art. 3 pkt 6) a więc Organizator nie uzna spełnienia warunku dotyczący zdolności technicznej i zawodowej w zakresie doświadczenia jeśli Uczestnik dysponuje jedynie dysponuje projektem przebudowy szkoły.
PYTANIE 2
zdolność techniczna
Czy Organizator uzna za spełniony warunek zdolności technicznej i zawodowej w zakresie wykształcenia, kwalifikacji zawodowych jeżeli Uczestnik wykaże, że wykonał co najmniej jedną wielobranżową dokumentację projektową dotyczącą przebudowy z rozbudową budynku użyteczności publicznej kategorii IX, XI, XII, XV o powierzchni netto min. 5000,0m2?
ODPOWIEDŹ:
Jeśli budynek spełnia definicję „Budowy” (art. 3 pkt 6 Prawa budowalnego) tj:
„Budowa – należy przez to rozumieć wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego”
Organizator uzna wówczas warunek za spełniony.
PYTANIE 3
pytanie do rozdziału 4. regulaminu
Czy w przypadku uczestników konkursu wspólnie biorących udział w konkursie, warunek określony w rozdziale 4. ust. 1 pkt 8) lit. e) może również być spełniony przez przynajmniej jednego z uczestników biorących wspólnie udział w konkursie?
ODPOWIEDŹ:
Tak
PYTANIE 4
Pytanie do Regulaminu konkursu: punkt 8d i 8e
Szanowni Państwo, wyciągając wnioski z ostatnio przeprowadzanego konkursu na „opracowanie koncepcji architektonicznej wraz z zagospodarowaniem terenu dla inwestycji pn. Budowa kompleksu oświatowego na Zielonej Białołęce w rejonie ul. Siecznej w Warszawie”, w którym ze względu na rygorystyczne wymogi powierzchniowe i związane z tym próby uczestników procesu posiłkowania się zapożyczonym doświadczeniem, w wyniku którego odrzucono ponad połowę wniosków, wykluczając zdolnych architektów z mniejszych firm, oraz narażając ich na tworzenie spółek z osobami udostępniającymi swoje zasoby (których kompetencje, oprócz zadeklarowanych m2 są często znacznie niższe niż pracowni czy zespołów biorących udział w postępowaniu) proponujemy zmniejszenie wymogów powierzchniowych o min. 20% lub łączenie (sumowanie) powierzchni netto projektowanych budynków. Może tym razem, Przewodniczący Sądu Konkursowego będzie bardziej elastyczny niż jego poprzednicy w opisanym wyżej przypadku, a sam SARP umożliwi start młodszym i mniejszym pracowniom.
ODPOWIEDŹ:
Organizator zmienia treść Regulaminu konkursu Rozdział IV, ust. 1, pkt 8) lit. d) jak następuje:
BYŁO:
„d) spełnia określony przez Organizatora warunek udziału w Konkursie dotyczący zdolności technicznej i zawodowej w zakresie wykształcenia, kwalifikacji zawodowych. Niniejszy warunek zostanie uznany za spełniony, jeżeli Uczestnik konkursu wykaże, iż dysponuje na etapie Konkursu co najmniej:
- jedną osobą która będzie uczestniczyć w wykonywaniu koncepcji konkursowej oraz Dokumentacji projektowej posiadającą uprawnienia budowlane do projektowania w specjalności architektonicznej bez ograniczeń, oraz posiadającą doświadczenie polegające na wykonaniu, w okresie ostatnich 10 lat przed terminem składania wniosków o dopuszczenie do udziału w konkursie, (jako autor lub członek zespołu autorskiego) co najmniej jednej wielobranżowej dokumentacji projektowej (obejmującej projekt budowlany, projekty wykonawcze i przedmiar robót), na której podstawie uzyskano ostateczną decyzję o pozwoleniu na budowę, dla budowy budynku użyteczności publicznej kategorii IX, XI, XII, XV o powierzchni netto minimum 5 000 m2. Ww. termin 10 lat liczony będzie od dnia uzyskania ww. decyzji o pozwoleniu na budowę.”
ZMIANA NA (zmieniony tekst oznaczony kolorem czerwonym i pogrubiony):
„d) spełnia określony przez Organizatora warunek udziału w Konkursie dotyczący zdolności technicznej i zawodowej w zakresie wykształcenia, kwalifikacji zawodowych. Niniejszy warunek zostanie uznany za spełniony, jeżeli Uczestnik konkursu wykaże, iż dysponuje na etapie Konkursu co najmniej:
- jedną osobą która będzie uczestniczyć w wykonywaniu koncepcji konkursowej oraz Dokumentacji projektowej posiadającą uprawnienia budowlane do projektowania w specjalności architektonicznej bez ograniczeń, oraz posiadającą doświadczenie polegające na wykonaniu, w okresie ostatnich 10 lat przed terminem składania wniosków o dopuszczenie do udziału w konkursie, (jako autor lub członek zespołu autorskiego) co najmniej jednej wielobranżowej dokumentacji projektowej (obejmującej projekt budowlany, projekty wykonawcze i przedmiar robót), na której podstawie uzyskano ostateczną decyzję o pozwoleniu na budowę, dla budowy budynku użyteczności publicznej kategorii IX, XI, XII, XV o powierzchni netto minimum 4 000 m2. Ww. termin 10 lat liczony będzie od dnia uzyskania ww. decyzji o pozwoleniu na budowę.”
Organizator zmienia treść Regulaminu konkursu Rozdział IV, ust. 1, pkt 8) lit. e) jak następuje:
BYŁO:
„e) spełnia określony przez Organizatora warunek udziału w Konkursie dotyczący zdolności technicznej i zawodowej w zakresie doświadczenia. Niniejszy warunek zostanie uznany za spełniony, jeżeli Uczestnik konkursu wykaże, iż:
- posiada doświadczenie w należytym wykonaniu w ciągu ostatnich 10 lat przed upływem terminu o składanie wniosków o dopuszczenie do udziału w konkursie co najmniej jednej wielobranżowej dokumentacji projektowej (obejmującej projekt budowlany, projekty wykonawcze i przedmiar robót), na której podstawie uzyskano ostateczną decyzję o pozwoleniu na budowę, dla budowy budynku użyteczności publicznej kategorii IX, XI, XII, XV o powierzchni netto minimum 5 000 m2. Ww. termin 10 lat liczony będzie od dnia uzyskania ww. decyzji o pozwoleniu na budowę.”
ZMIANA NA (zmieniony tekst oznaczony kolorem czerwonym i pogrubiony):
„e) spełnia określony przez Organizatora warunek udziału w Konkursie dotyczący zdolności technicznej i zawodowej w zakresie doświadczenia. Niniejszy warunek zostanie uznany za spełniony, jeżeli Uczestnik konkursu wykaże, iż:
- posiada doświadczenie w należytym wykonaniu w ciągu ostatnich 10 lat przed upływem terminu o składanie wniosków o dopuszczenie do udziału w konkursie co najmniej jednej wielobranżowej dokumentacji projektowej (obejmującej projekt budowlany, projekty wykonawcze i przedmiar robót), na której podstawie uzyskano ostateczną decyzję o pozwoleniu na budowę, dla budowy budynku użyteczności publicznej kategorii IX, XI, XII, XV o powierzchni netto minimum 4 000 m2. Ww. termin 10 lat liczony będzie od dnia uzyskania ww. decyzji o pozwoleniu na budowę.”
W związku z powyższą zmianą modyfikacji ulegają także zapisy Załączników 3c i 3d do Regulaminu, które dostępne są na stronie internetowej konkursu: https://konkurs-szkola-wilanow.sarp.warszawa.pl
PYTANIE 5
Wniosek o zmianę kryterium kwalifikacyjnego dot. okresu wykonania dokumentacji projektowej
W związku z ogłoszonym Konkursem realizacyjnym, dwuetapowym na koncepcję architektoniczną Szkoły Podstawowej z zapleczem sportowym i niezbędną infrastrukturą przy ul. Łokciowej w Dzielnicy Wilanów m.st. Warszawy, zwracam się z uprzejmą prośbą o rozważenie modyfikacji warunku kwalifikacyjnego dotyczącego terminu wykonania dokumentacji projektowej. Obecnie w Regulaminie (Rozdział IV, pkt 1 ppkt 4) wskazano, że uczestnicy muszą wykazać się opracowaniem dokumentacji projektowej w okresie nie dłuższym niż 10 lat przed dniem ogłoszenia konkursu. Wnioskujemy o wydłużenie tego okresu do 15 lat. Uzasadnienie: Cenne doświadczenie zawodowe – Projektowanie obiektów edukacyjnych o znacznej skali wymaga dojrzałych kompetencji projektowych, które zdobywa się latami. Realizacja dokumentacji projektowej nawet kilkanaście lat temu świadczy o udziale w złożonych procesach inwestycyjnych i potwierdza posiadanie przez uczestnika wymaganej wiedzy i praktyki. Aktualność kompetencji – Wielu projektantów aktywnie wykonuje zawód, uczestnicząc w licznych postępowaniach konkursowych i przetargowych oraz realizując projekty o różnej skali. Fakt, że dokumentacja powstała ponad 10 lat temu nie oznacza, że kompetencje projektanta uległy dezaktualizacji. Zwiększenie konkurencyjności i jakości konkursu – Wydłużenie okresu referencyjnego pozwoli na udział szerszego grona doświadczonych projektantów, co bezpośrednio wpłynie na podniesienie poziomu i jakości składanych prac konkursowych. Transparentność i równe szanse – Proponowana zmiana nie wpływa na pogorszenie warunków konkursu, lecz zapewnia bardziej równorzędne szanse dla projektantów o zbliżonym poziomie doświadczenia, którzy mogliby zostać pominięci wyłącznie ze względu na granicę czasową, nieodzwierciedlającą rzeczywistej aktualności ich kompetencji. Mamy nadzieję, że Organizator przychyli się do wniosku i umożliwi w ten sposób udział szerszemu gronu projektantów, których dorobek zawodowy pozostaje nadal aktualny i wartościowy.
ODPOWIEDŹ:
Organizator nie przewiduje zmiany treści Regulaminu konkursu w powyższym zakresie.
PYTANIE 6
Wnioskujemy o zmniejszenie wymaganej powierzchni netto do 4000 m2. Uzasadnienie: Wciągu ostatnich 20 lat nasza pracownia wykonała ponad 100 placówek użyteczności publicznej, z czego zdecydowaną większość stanowiły placówki edukacyjne, jednak nie większe niż 4000 m2 . Doświadczenie zdobyte przez te lata głównie w drodze konkursów i zamówień publicznych wydaje się być znacznie większą gwarancją jakości niż jedna placówka o powierzchni użytkowej netto powyżej 5000 m2. W związku z prowadzeniem dwuetapowego konkursu, wnioskujemy o dopuszczenie pracowni specjalizujących się w często bardziej skomplikowanych i wymagających realizacjach o mniejszej powierzchni – takich jak przedszkola specjalne, szkoły integracyjne, środowiskowe domy pomocy, placówki medyczne. Realizacja tego typu placówek użyteczności publicznej wydaje się być wystarczającą gwarancją zdolności technicznej i zawodowej w zakresie wykształcenia, kwalifikacji zawodowych projektantów
ODPOWIEDŹ:
Patrz odpowiedź na pytanie nr 4
PYTANIE 7
Czy osoba udostępniająca zasoby innej pracowni może następnie wystartować niezależnie w konkursie?
ODPOWIEDŹ:
Tak, o ile nie dochodzi do zakłócenia konkurencji i nie m konfliktu interesów.
PYTANIE 8
Prosimy o zmianę wymagań w zakresie kwalifikacji uczestników: rozszerzenie o kategorię XVI obiektów lub wydłużenie terminu referencji (od uzyskania pozwolenia na budowę) do 15 lat.
ODPOWIEDŹ:
Organizator nie przewiduje zmiany treści Regulaminu konkursu w powyższym zakresie.
PYTANIE 9
Okres czasowy, którego dotyczy wykazanie doświadczenia Uczestnika
Prosimy o skorygowanie warunku uczestnictwa w konkursie określonego w Regulaminie w Rozdz. IV, pkt 8 , ppkt d) oraz ppkt e) oraz punktach zależnych, w zakresie okresu, którego należy wykazanie doświadczenia na okres min. 15 lat. Długotrwałość procedur projektowych, administracyjnych i budowalnych stanowi o specyfice projektowania architektonicznego, odmiennej od innych branż, polegającej na długim czasie poświęcanym na dany projekt, przy czym wykonawca dokumentacji zachowuje nabyte doświadczenie na cały okres swojej działalności projektowej. Wobec powyższego prosimy o wydłużenie okresu na min. 15 lat.
ODPOWIEDŹ:
Organizator nie przewiduje zmiany treści Regulaminu konkursu w powyższym zakresie.
PYTANIE 10
Pytanie dot. konkursu SARP nr 1068: zapis Regulaminu konkursu – Rozdział IV, pkt 8d i 8e.
W celu zwiększenia konkurencyjności, zwracamy się z prośbą o modyfikację warunku kwalifikacyjnego Uczestnika konkursu, dotyczącą zdolności technicznej i zawodowej – w zakresie: Posiadania doświadczenia w należytym wykonaniu w ciągu ostatnich 10 lat co najmniej jednej wielobranżowej dokumentacji projektowej (obejmującej projekt budowlany, projekty wykonawcze i przedmiar robót), na której podstawie uzyskano ostateczną decyzję o pozwoleniu na budowę, dla budowy budynku użyteczności publicznej kategorii IX, XI, XII, XV o powierzchni netto minimum 2400 m2. Z wieloletniego doświadczenia wynika, że inwestycje publiczne w kategorii oświaty w wymaganej regulaminem powierzchni projektuje się w niewielkim procencie.
ODPOWIEDŹ:
Organizator nie przewiduje zmiany treści Regulaminu konkursu w powyższym zakresie.
UWAGA:
W związku ze zmiana treści Regulaminu konkursu dotyczącą warunków udziału w Konkursie, Zamawiający zmienił także termin składania wniosków o dopuszczenie do udziału w konkursie jak następuje:
BYŁO:
4.3. | WNIOSKI O DOPUSZCZENIE DO UDZIAŁU W KONKURSIE Ostateczny termin składania poprzez Elektroniczną Platformę Konkursową wniosków o dopuszczenie do udziału w Konkursie oraz podmiotowych środków dowodowych, oświadczeń i dokumentów na potwierdzenie spełnienia wymagań określonych przez Organizatora. Organizator uzyska dostęp do powyższych dokumentów elektronicznych dopiero po terminie ich złożenia. | Do dnia 08.04.2024 r. |
ZMIANA NA (zmieniony tekst oznaczony kolorem czerwonym i pogrubiony):
4.3. | WNIOSKI O DOPUSZCZENIE DO UDZIAŁU W KONKURSIE Ostateczny termin składania poprzez Elektroniczną Platformę Konkursową wniosków o dopuszczenie do udziału w Konkursie oraz podmiotowych środków dowodowych, oświadczeń i dokumentów na potwierdzenie spełnienia wymagań określonych przez Organizatora. Organizator uzyska dostęp do powyższych dokumentów elektronicznych dopiero po terminie ich złożenia. | Do dnia 11.04.2024 r. |
Aktualna wersja Regulaminu konkursu oraz zmienione Złączniki 3c i 3d dostępne są stronie internatowej konkursu: https://konkurs-szkola-wilanow.sarp.warszawa.pl